Cum am incercat sa plec in Olanda?

Este Olanda pentru că am cunoscut pe cineva care locuia acolo. Putea să fie orice altă țară. Putea să fie Franța. 🙂 Foarte mult timp m-am visat acolo. 

Iau lecții de engleză (da, în timp ce engleza e o limbă ușor de învățat și o poți învăța gratis, acasă, eu nu pot. Da, tatăl meu știa mai multe limbi străine pe care le învățase din plăcere, da, domnul profesor de latină este profesor de latină, engleză, franceză, română, italiană, germană și alte vreo câteva pentru că le-a învățat din plăcere. La mine nu există nici plăcerea cum nici necesitatea nu m-a făcut să pot învăța). O parte din tema pentru mâine a fost despre o decizie dificilă pe care a trebuit să o iau. De fapt eu am transformat tema în decizia dificilă pe care n-am luat-o:)

Da, știu, România e frumoasă. Aici e familia mea, aici sunt prietenii sau cunoștințele, aici sunt vecinii mei. Și avem munți, dealuri, mare etc etc. Doar că în urmă cu 2 ani, tot în august, pe când căutam ceva, găsesc un om simpatic. Prieteni comuni? 2! Ii văzusem o singură dată în viață dar mi-au plăcut suficient de mult oamenii ăia încât să intru cu EL în vorbă. (Ah, deci sunt prieteni, mi-am zis!) EL a spus același lucru. Cred că fata asta e prietenă cu X și Y. Cred că e o rudă a unuia dintre ei. Și așa a intrat și EL în vorbă cu mine. 🙂

Să povestesc întâi lucrurile mai puțin pozitive pe care le-am auzit de la o altă persoană și nu de la EL

Știi cât costă chiria în Olanda? Pe puțin 600 de euro! Să zici mersi dacă găsești la prețul ăsta! Hmm da, nu pot să comentez nimic. Pentru că așa e. Și ai nevoie să plătești în avans nu știu cât și așa ajungi la minim 2000 de euro. THE END.

Crezi că în Olanda găsești ca la noi în România, Carefour sau Mega deschise non-stop? Da, știam că supermarketurile închid devreme. Chiar și magazinele gen New Yorker sau Pull&Bear sau Zara închid la ora 19. Aceeași persoană continuă: Ce te faci daca la 3 dimineața îți e foame? M-am uitat mirată. Adică, ar trebui să nu plec în România pentru că magazinele nu-s non stop? I-am răspuns că eu am ca și program de somn intervalul 22.30-7. Deci clar nu are cum să îmi fie foame la 3 dimineața. Ok, îmi e foame la 3 dimineața, mai aștept 5 ore și merg la 8 la supermarket. Sau…pâinea. Dă-o naibii de treabă că un colț de pâine tot găsesc în casă. In momentul ăsta mai am pâine în congelator. Am cumpărat-o acum mai bine de o lună. De ce în Olanda n-aș avea?

Transportul costă. Mult. E obligatoriu să mergi pe bicicletă! Da, adevărat. Tocmai d-aia am încercat în parc să văd dacă reușesc până la urmă să mă descurc. Mi-a reușit. Da, pe distanță foarte scurtă dar dacă n-aș avea ce face sigur m-aș descurca.

Temperatura. O să mori de frig! Hmmm știu. Intr-adevăr sunt niște friguri în Olanda de m-au apucat nebuniile. Adevărat că am și ales să merg la mare în octombrie, ba chiar am rămas în picioarele goale pe nisip iar pe mine aveam un maieu transparent (și o geacă groasă de iarnă). Odată ce a intrat frigul în mine mi-am închis geaca, am mai luat un hanorac de la EL pe sub geacă și tot n-am fost ok. Dar îmi place destul de mult să mă îmbrac gros.:) 

Totul e gri. Asta e cam din categoria cu temperatura. Ok. E gri așa că o să mă îmbrac în roșu. Și fuchsia și știu eu ce culori. O să dau la o parte tot gri-ul.

Da, îmi dorisem să merg în Franța. Până l-am cunoscut pe el. Care a insistat destul de mult să îmi încerc șansele în Olanda. Și cred că a făcut la acel moment TOT CE ERA POSIBIL pentru a mă ajuta.:)

Intr-o zi îmi trimite o discuție cu o prietenă. Tipa îi propusese fratelui ei să vină în Olanda și să încerce viața acolo. Fratele venise, își găsise job la o firmă (vindea cosmetice de lux într-un mall) și îi era ok. EL o întreba pe respectiva dacă la acea firmă mai angajează personal. Nu plăteai cazare însă era salariul reprezentat din comision. Sincer m-a speriat. Nici măcar în România nu aș vinde produse de lux (o cremă = 400 de euro). Normal că nu o cumpără nimeni! 

Nu mi-a convenit, mi-a oferit altă variantă. Cafenea. Lângă biserica rusească din Amsterdam (la 100-200 m) se află cafeneaua unui tip din Brașov, tip pe care EL îl cunoștea suficient de bine. Și când spun cafenea, nu e ce credeți. Cu un program 10-17, o masă la etaj, 2 la parter și 4 scaune la geam, era o cafenea frumoasă și cochetă. Ok, era un salariu mic care nu îți oferea nimic dar dacă tot veneam eu din România cu economiile mele, mă puteam descurca la început. Până găseam altceva și până…

OK. Marea problemă era că … nu știam cel mai important lucru. LIMBA. ENGLEZĂ! EL tot încerca să mă convingă să merg acolo, mie îmi era rușine să îi zic că nu știu limba …(uneori ne putem întreba CUM SĂ NU ȘTII ENGLEZA? ENGLEZA trebuie să o știi ca pe română. Nu neapărat. Crezusem că sunt singura persoană care nu știe engleza. Doamne am realizat că atât de multă lume nu știeeeee!!!) Da, mă uit la filme și seriale fără subtitrare. Sau cu subtitrare în engleză. Citesc câte ceva – fie articole lungi fie de prin cărți în engleză. Dar asta e departe de a știi limba.

Intr-o zi când EL deja se gândea că ALTELE sunt motivele pentru care nu vreau să merg acolo, i-am zis că PROBABIL O SĂ MĂ CREADĂ FOARTE PROASTĂ SAU CUMVA DAR, DE FAPT, MOTIVUL E CĂ EU NU ȘTIU ENGLEZA. M-am gândit că nu o să mai vorbească niciodată cu mine. De fapt mi-a propus să fie proful meu. De engleză 🙂 A sunat drăguț la început. Apoi, mi-a spus că orele de engleză ar trebui să se desfășoare în modul următor. Tot ce vorbim (pe Facebook) să vorbim în engleză. Să vorbim în engleză? Cum să vorbim în engleză? Eu nu știu engleză!!! Și cam ăsta a fost finalul. Pentru că am realizat că atunci când știi engleză și o persoană îți spune că nu știe, totuși nu poți să te pui în locul ei. Unei persoane care NU ȘTIE engleză nu îi poți spune să vorbiți în engleză. Gândiți-vă la voi cei care îmi citiți blogul. Hai să spunem că engleză știți cu toții (mami nu știe de exemplu. Deci sunt și persoane care nu știu). Prietenul vostru locuiește în Suedia iar voi îi spuneți că nu știți suedeza. El se oferă să vă învețe voi vă bucurați și întrebați. Bun. Și care e prima lecție. Iar el vă răspunde...păi hai să vorbim în suedeză

OK, deci după ce s-a oferit să mă ajute cu jobul, a aflat că nu știu engleză. A încercat să mă ajute să învăț engleza. N-am vrut. 

Imi spune că, cel mai ușor și simplu pentru a fi totul ok e să dau în România interviul și să plec acolo la sigur. OK. Cum să îl dau? Păi pe skype. Găsești firma, dai interviul și dacă îl iei, asta e. Și în ce limbă dau interviul? Păi în engleză! Care engleză? Că nu o știu! Și iar o luam de la capăt:)

Da, e adevărat. Cunosc oameni care s-au dus la muncă în Israel (în anii 90). Oameni care nu știau nici ebraica. Nici araba. Nici engleza. Nici franceza. Au muncit – nu stau să fac sondaje privind jobul – s-au descurcat. Cunosc oameni care s-au dus la muncă în Turcia. Aceeași situație. Și mai ales fiecare dintre noi are în familie rude care s-au dus la muncă în Italia, Spania, Germania sau Anglia. Oameni care la fel, nu știau niciuna din limbile respective. Și care chiar s-au descurcat. Intr-adevăr olandezii pun mai multe condiții și te descurci un pic mai greu. Observ mai ales din discuțiile pe care le găsesc pe grupuri de Facebook. Intreba un domn care locuia de 16 ani în Anglia, care sunt condițiile în Olanda. Toată lumea i-a spus să rămână acolo unde e. Să nu care cumva să se mute în Olanda. 

Trecuse un an de când EL tot încerca să mă convingă să merg în Olanda. Găsesc un blog al unei tipe care plecase în SUA cu Work and Travel. Da, cu work and travel nu pleci să lucrezi ca director la Google:) Work and Travel e în primul rând despre altceva și nu despre WORK. Dar cumva lucrezi altceva decât domeniul pe care îl înveți în România. Iar dacă mergi să lucrezi la un parc de distracții sau o bucătărie, ori curățenie prin hotel nu înseamnă că asta te întorci să faci în România. Așa că am zis…hai să încerc ceva în acest gen în Olanda. Părea interesant pentru câteva luni. Apoi, încerca EL să mă convingă, pot găsi alt job și cu siguranță aș învăța și engleza. Iar după un an, m-aș putea înscrie la facultate acolo. Da, m-a încântat extrem de mult varianta asta 🙂 Știu că am 29 de ani și nu 19 🙂 dar deseori sunt la fel ca la 19.

 L-am cunoscut, pe un grup de discuții pe Alex. Alex e în Olanda de câțiva ani și a plecat acolo fără să știe engleza. Acum are 2 joburi part time, știe engleza perfect, ia lecții de olandeză, merge la sală de 3 ori pe săptămână și are și bani de concediu 🙂 Sincer dacă aș avea de ales între cele 2 persoane – EL și Alex – care să mă ajute cu sfaturi etc, l-aș alege pe Alex. Pentru că una e să mergi în Amsterdam, știind engleza și să urmezi Doctoratul. Și alta să nu știi engleza, să ajungi acolo și să reușești. Din postura asta înțelegi altfel o femeie care nici ea nu știe engleza. Acum, e adevărat. Ca bărbat oriunde ai alte șanse. Ca bărbat poți lucra în depozite. In construcții. In abatoare. Posibilitățile sunt altele…

Aproape lunar mi-am pus o mică sumă din salariu deoparte. Ca să pot pleca în Olanda. Acum mă simt și prea bătrână:) și cu toate că m-am gândit la câtă lume pleacă de colo-colo fără să știe limba…a mai intervenit ceva.

Ioana, prietena mea s-a hotărât să își urmeze logodnicul în străinătate. Ioana știe engleză. Ba chiar a și lucrat în Manchester. Acum un an discutam și ne convingeam una pe alta că s-o găsi ceva și pentru noi. Până la urmă plecăm de jos și ne descurcăm noi. N-aveam pretenții. Poate ceva…la curățenie sau așa. Ghiciți ce. Nu și-a găsit job. 

Apoi Adriana. A plecat, la fel, în cuplu în Irlanda. Nici ei n-au plecat gândindu-se că-s câinii cu covrigi în coadă. După 2 luni s-au întors în România. 

Stau și mă gândesc că dacă ești cu iubitul tău și aveți același nivel (nu unul să fie vânzător și celălalt Doctor în Automatică) și nu merge, de ce ar merge când pleci singur?

Și fix când mă hotărâsem că nu e de mine o țară grea precum Olanda, pe un grup de discuții văd o doamnă care întreba dacă sunt ceva joburi în Olanda – la curățenie. O altă doamnă îi răspunde în engleză iar doamna din România îi scrie THELME. Il întreb pe EL ce crede că înseamnă cuvântul THELME. Iar el răspunde. TELEMEA??? Hmmm nu. THELME venea de la Tell me (in pm). Deci dacă oamenii își găsesc job în Olanda neștiind cum se scrie TELL ME înseamnă că și cei care știu cum se scrie au o șansă, nu?:)

 

Lasă un răspuns

